Staan uw verzekeringen nog steeds op de automatische piloot?

Pak dan nu door en maak een zachte landing in 2025

 

Verzekeren. Geen sexy thema. En bij grotere internationale organisaties vaak ook complex. Een lastig onderwerp dus. Misschien daarom dat we in het bedrijfsleven polissen vaak ‘automatisch’ laten overgaan naar een nieuw jaar?

Dat is echt een gemiste kans. Want wie niet tijdig acteert (vóór 1 november) roept indexeringen, inflatiecorrecties en andere prijsverhogingen zelf over zich af.

 

Neem het heft in eigen hand

Dat is zonde en brengt ook onnodig hoge kosten met zich mee. Wie dat wil voorkomen moet even door de zure appel heen. Maar belangrijker nog; het vraagt om snel schakelen. Veel polissen lopen af op 1 januari met een wettelijk opzegtermijn van 2 maanden. Wie niet voor november de verzekering(en) ‘vrij maakt’, zit weer voor een jaar vast en heeft nauwelijks nog invloed op eventuele veranderingen in voorwaarden en prijsverhogingen.

 

De tweetrapsraket naar een beter pakket

 

Is de verzekeringsportefeuille nog actueel? Tegen de beste voorwaarden en scherpste tarieven? Zijn er geen internationale doublures? Hebben er relevante organisatieveranderingen plaatsgevonden? Is de omzet gestegen? Zijn er actuele zaken als toenemende cybercrime en veranderende supply chains die impact hebben op de poliskosten?

 

Er zijn veel redenen voor praktisch elke serieuze organisatie om de verzekeringsportefeuille kritisch tegen het licht te houden.

 

Het liefst samen met een onafhankelijke partij. En in twee stappen. Eerst door de huidige intermediair te challengen en vervolgens door verzekeraars onder de loep te nemen.

 

Hoe pak je dat aan?

Op de eerste plaats: wachten is geen optie. Sterker nog, actie is nu vereist. Wat moet er precies gebeuren? Samen met HR, Finance en Inkoop, staan de volgende actiepunten op de agenda:

 

> inventariseren huidige portefeuille (polissen, schade verleden, dekkingen)

> portefeuille transparant maken (premies, marges)

> tender voorbereiden en uitvoeren (starten met intermediair, daarna de verzekeraars)

 

Het inkoopseizoen voor verzekeringen is geopend

 

Als we het hebben over verzekeringen, bedoelen we alles. Schadeverzekeringen, kredietverzekeringen, personeelsverzekeringen en soms ook wagenparkverzekeringen. Daar komt bij: geen polis is hetzelfde. Goed vergelijken loont. Maar zoals gezegd, dat vraagt om actie. Wie zijn portefeuille wil moderniseren, optimaliseren en wie wil besparen, haalt de cruise control eraf en schakelt door. Want voor een interessant resultaat is er weinig tijd te verliezen.

 

Wat levert het op?

De verzekeringsmarkt is niet transparant. Het is bovendien complexe materie en er zijn weinig benchmarks. Gelukkig zijn er duidelijke verschillen tussen intermediairs en verzekeraars. Die kennen of vinden, betaalt zich terug. Maar het te behalen resultaat begint bij ontdubbelen van verzekeringen, actualiseren (clausuleren) en processen verbeteren. In de praktijk levert dat al snel een flinke besparing op. Hiervoor geldt dus gelukkig wel: in het verleden behaalde resultaten zijn een garantie voor de toekomst!

  

Reden om deze zomer aan de slag te gaan met je verzekeringsportefeuille

 

  • fors gestegen premies op tal van verzekeringen zoals brand- en aansprakelijkheidspolissen
  • veranderende bedrijfssituatie / organisatie, zoals sterke groei, fusies, overnames of verkoop van bedrijfsonderdelen
  • consolideren van internationale vestigingen
  • sterk toenemend risico op het vlak van cybersecurity
  • continue noodzaak om dekking te laten aansluiten bij de huidige organisatie

 

Blijf op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen in de NPR inkoop markt.