MEET OUR TEAM: Michel Jonkers

“Inkoop is de kunst van de juiste balans, net als in het gewone leven.”

 

Wie is Michel Jonkers?
Michel komt uit de beroemde ‘fruitschuur’ van Nederland, de Betuwe dus. Deze Tielenaar van geboorte is inmiddels Amsterdammer en trotse vader van drie zoons (10, 8 en 5). Hij deed de hotelschool in Leeuwarden, al kwam hij niet terecht in een klassieke horecabaan, maar wel in de sector terecht: “Na mijn stage begon ik bij één van de horecaondernemers  op Schiphol. Die exploiteren verschillende horecaruimtes. En zo rolde ik de inkoop en controlling in.”

 

Verder in het inkoopvak
Dat beviel goed. Michel behaalde ondertussen zijn Nevi 1 en 2 en ontdekte dat hij inkoop leuker vond dan controlling. Michel: “Daarna ben ik in 2006 gaan werken bij de Compass Group in een internationale inkooprol en category management. Zij waren op dat moment de grootste cateraar in de wereld. Toen ben ik naar Starbucks overgestapt, waar ik verantwoordelijk werd voor alle bakkerijproducten en zuivel binnen EMEA.” Dan met een glimlach: “Veel mensen weten dat niet, maar eigenlijk is Starbucks meer een zuivel- dan koffiebedrijf; de hoeveelheid melk is vele malen groter dan hoeveelheid koffie in een Starbucks-koffie”. Bij Compass Group was inkoop leading, bij Starbucks was dat marketing afdeling en was inkoop ondersteunend. Dat eerste trok me meer, dus ben ik weer teruggegaan naar Compass.”

 

Professioneel profiel
Michel is een teamplayer. Altijd gericht op het optimaal samenstellen en begeleiden van het inkoopteam. “Ik ben heel erg gericht op het proces. Als je dat goed laat verlopen, behaal je ook de gewenste resultaten. De tweede keer bij Compass Group ging ik aan de slag met strategische leveranciersrelaties; ervoor zorgen dat je samen een win-win situatie en omzet creëert.

Daar heb ik heel veel van geleerd en dat is ook iets dat je bij Procurement Services terugziet in het DNA. De essentie is dat als je leveranciers teveel onder druk zet, het op de lange termijn meer kost dan wat het op korte termijn oplevert. De kunst is om daarin een goede balans te bewaken. Leveranciers moeten je ook iets gunnen. Nu werkt hij nog steeds voor de Compass Group, maar ook voor andere grotere en ‘kleinere’ klanten, zoals Pelican Rouge, Moba, New School Media, en jawel, Madurodam.”

 

Hoe kwam je terecht bij Procurement Services?
Tussen Compass en Procurement Services zat hij nog bij HMS Host (o.a. 80% van de horeca-exploitatie op Schiphol) als verantwoordelijke voor 11 landen en 12 inkoopteams. “Ze hebben 250 horecamerken waaronder alle grote namen zoals McDonalds en ze opende 1,5 zaak per week wereldwijd! Ik zat soms 3 tot 4 dagen in het vliegtuig. Dat vond ik qua balans met mijn privéleven steeds lastiger. Toen kreeg ik een sms’je van Carola, een bekende van mij (voorheen collega bij Procurement Services, red.). Nu alweer ruim 4 jaar geleden. En de rest is geschiedenis, haha.”


Meeste energie van…
“Skiën en fietsen! Zowel op de weg als binnen op mijn Zwift.” Maar als levensgenieter en oud ‘hotello’, heeft hij nog een passie: Champagne! Niet zo gek dat Michel daarin zijn werk en hobby combineert: “Samen met drie vrienden heb ik een bedrijfje. We importeren Champagnes van kleine huizen maar alleen Grand Cru’s en we organiseren ook Champagne-workshops. Het is meer een hobby dan verdienmodel, maar je mag de website best noemen hoor J” (Is goed Michel, bij deze: andbubbles.nl)

 

Helden?
“Johan Cruijff is toch wel een beetje mijn held, maar ik citeer vooral graag Albert Einstein:  “We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them.” Daarin schuilt de oplossingsgerichte instelling van Michel, die hij ook herkent in het DNA van Procurement Services.


Over Procurement Services
Daarover gesproken: “Bij Procurement hebben we allemaal behoorlijk wat bagage en houden we van humor. We zijn echt resultaatgericht vanuit een empathische en ondernemende houding.” Waarna Michel, hoe kan het ook anders, gebalanceerd afsluit: “Of noem het een meanderende rivier die meebeweegt naar de omstandigheden of de klantvraag, maar wel altijd met een helder einddoel voor ogen. Dat bereik je door goed samen te werken.”

Blijf op de hoogte van de laatste trends & ontwikkelingen in de NPR inkoop markt.