Transporteurs rekenen hoge(re) brandstofprijzen door, hoe houd je een eerlijke prijs?
We merken het allemaal bij de pomp: diesel en benzine zijn schrikbarend hard in prijs gestegen. Dit heeft een stevig effect op de transportsector. Wist je dat gemiddeld 20% tot 25% van de transportkosten uit brandstofkosten bestaat?
In vrijwel alle contracten met transportbedrijven zijn verschillende brandstofclausules opgenomen om schommelingen in prijzen op te vangen. Nu de brandstofprijzen door het dak gaan, blijken sommige clausules niet meer toereikend. Veel transporteurs willen deze clausules daarom graag aanpassen.
Ben jij al gebeld door je leverancier over het openbreken van je contract? Lees voor je akkoord gaat eerst dit artikel.
Ken je huidige situatie
Weet jij wat er in je huidige contract staat? Clausules voor dieseltoeslagen zijn er in vele soorten en maten. Stijgingen worden soms maandelijks doorberekend, maar soms pas in het volgende kwartaal. Zorg dat je goed weet wat de huidige voorwaarden zijn.
Bepaal een faire prijs
Belt jouw leverancier dat de brandstofprijzen te hard stijgen ten opzichte van de brandstofclausule, en dat een aanpassing van je contract nodig is? Procurement Services kan je hierbij helpen. Wij hebben een goed overzicht van de prijsontwikkelingen in de sector, en kunnen je ondersteunen bij de onderhandelingen.
Daarbij is het belangrijk dat je leverancier transparant is over de kostenstijging. Vergeet niet om in je gesprek ook te praten over een toekomstige daling. Het is minstens zo belangrijk dat jouw bedrijf ook profiteert van dit effect, én in de juiste proporties.
PS: let op, brandstoftoeslagen vind je niet alleen bij transporteurs
Brandstoftoeslagen vind je niet alleen bij transporteurs. Er zijn ook bedrijven, misschien wel jouw leverancier, die een extra toeslag rekenen doordat hun eigen leverancier de hogere brandstofkosten doorberekent. Kijk dus goed of dit terecht is. Je wil niet dat verkapte prijsstijgingen worden doorgevoerd.