Resultaat door bewezen aanpak
Resultaat door bewezen aanpak
Meer inzicht, structuur en lagere inkoopkosten
De totale Non Product Related (NPR) inkoop betreft vaak een groter inkoopvolume dan een organisatie zich realiseert. Er is sprake van grote aantallen leveranciers met een stroom aan facturen en een diversiteit aan contracten als gevolg. Bovendien ontbreekt het vaak aan een gestructureerde inkoopplanning. Bij Procurement Services doorlopen we 3 beproefde fases om deze inkoopstromen scherp in kaart te brengen, substantieel te verbeteren en blijvend te monitoren.
SPENDANALYSE
INKOOPSCAN
Analyse:
Inventarisatie leveranciers, inkoopsegmenten en spend
Inkoopscan per segment
Inzicht in kansrijke inkooptrajecten
Advies en rapportage over besparingspotentieel en verbetermogelijkheden
BUSINESS CASES
INKOOPPROJECT
RFP
HERONDERHANDELING
RAAMCONTRACT
INKOOPCOLLECTIEF
Realisatie & Implementatie:
Bepalen inkooptactiek met inkoopteam
Inkoopplanning van recurring inkoop en investeringen
Uitvoering inkooptraject(en) en implementatie
Uitwerken Business Cases met concrete besparingen en procesverbeteringen per segment
LEVERANCIERS MANAGEMENT
CONTRACT BEHEER
Onderhoud & Beheer:
Periodieke monitoring en controle van gemaakte afspraken
Beheer contracten in beveiligd digitaal archief
Anticiperen op indexeringen en prijsverhogingen
Actueel houden contracten
Analyse
We starten met het creëren van inzicht. Dit doen we met een spendanalyse en inkoopscan. Aan de hand van onze analysesoftware leggen we snel de vinger op de zere plek door crediteuren toe te wijzen aan inkoopsegmenten en/of de huidige processen en contracten te toetsen aan de hand van onze database. Met de inkoopscan krijgt u direct een beeld van mogelijke besparingen en kwaliteitsverbeteringen. Gezamenlijk bepalen we vervolgens voor welke inkoopsegmenten we Business Cases gaan uitwerken.
Realisatie & Implementatie
We maken de potentiële besparingen en kwaliteitsverbeteringen concreet door per gekozen segment een Business Case uit te werken. Zo bieden we uitzicht op de mogelijke besparingen en verbeteringen. In het plan van aanpak bepalen we wie wat doet en welke partijen we een RFP toesturen. Aan bestaande of nieuwe leveranciers? Of aan beide? Daarbij heeft elke opdrachtgever van ons de mogelijkheid om gebruik te maken van direct beschikbare raamcontracten en inkoopcollectieven.
Onderhoud & Beheer
Inkopen is een continuproces. Afspraken verlopen, worden stilzwijgend verlengd, prijzen kunnen geïndexeerd worden en rollen kunnen veranderen. Daarom is het zaak om gemaakte afspraken en afgesloten contracten te beheren, te monitoren en bij te sturen waar nodig.
Wat heeft u nodig?
Gemiddeld weten we bij het doorlopen van het gehele traject een besparing te realiseren van 15% op de NPR inkoop. Afhankelijk van uw situatie kan de samenwerking uiteraard verschillen. Zoekt u tijdelijke ondersteuning of juist een structureel partnership? Misschien overweegt u alle inkoopactiviteiten volledig te outsourcen? Ook voor u geldt: u bepaalt hoe u ons inzet.