De juiste keuzes maken, reputatieschade voorkomen én besparen tegelijkertijd
Een duurzame bedrijfsvoering is het idealisme voorbij. Zelfs wie niet wil, zal wel moeten.
Misschien is je CSO (Chief Sustainability Officer) al binnen? Misschien nog niet. Maar de eerste rapportage volgens CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive, de EU-richtlijn), staat sowieso voor de deur. Dat heeft impact op de hele organisatie en dus ook (en vooral) op je inkoopbeleid.
De vraag is alleen: Hoe koop je duurzaam in zodat het meetbaar bijdraagt aan je duurzaamheids-kpi’s? Hoe voorkom je met verkeerde inkoop onherstelbare reputatieschade? En hoe koop je duurzaam in met de beste deal? Kan dat eigenlijk wel samengaan?
Met onderstaande 4 stappen ben je in staat om impact te maken dankzij duurzame inkoop.
Stap 1: Start met inkoop oplossing 0-meting CO2 uitstoot
Bij een ‘normaal’ inkooptraject starten we met een spendanalyse. Bij duurzaam inkopen voegen we daar nog een analyse aan toe: de CO2 0-meting. Want wie wil weten welke impact die kan maken, zal eerst het vertrekpunt moeten bepalen. Stap 1 is dus de selectie van een leverancier en/of software-oplossing die past bij jouw uitdaging en organisatie.
(Noot: voor een 0-meting diversiteit/inclusiviteit geldt dezelfde route)
Stap 2: Bepalen klimaatbeleid/opstellen plan van aanpak
Je startpunt is bepaald, dus tijd voor de invulling van de doelstellingen en de weg ernaartoe. Ook dat is een vak apart. Wie neem je daarvoor in de arm? Hoe selecteer je de juiste partner? Waar moet je op letten? Dat vraagt om specifieke kennis van deze adviesmarkt.
Stap 3: Oogsten laaghangend (biologisch) fruit
Hoewel voor een meetbare, grondige aanpak, stap 1 en 2 noodzakelijk zijn, liggen de groene kansen natuurlijk direct voor het oprapen. Denk aan energie, het wagenpark, mobiliteitsoplossingen, afvalscheiding, hergebruik en recycling en het gebruik van biologische producten zoals koffie. Een heroverweging van bestaande leveranciers en inkooptrajecten, leidt vaak tot duurzamere oplossingen die hand in hand gaan met betere deals.
Stap 4: Compenseer de resterende CO2
Door energie te besparen en duurzame energie te gebruiken, beperk je de CO2-uitstoot. Maar er blijft altijd iets over om te compenseren. Aanbieders van CO2-compensatie produceren zogenaamde credits met verschillende projecten. Aanbieders zijn of zelf initiatiefnemer van een project of ze kopen credits in bij andere projecten. Een specifieke markt die vraagt om specifieke kennis.
Wie duurzaam wil ondernemen, moet dus scherp duurzaam inkopen. Dat vraagt om inkoopspecialisten die de ervaring, benchmarks en marktkennis hebben om dit zo groen en effectief mogelijk uit te voeren.