3 concrete tips om te profiteren in de huidige markt en om risico’s te beheersen
De tarieven voor zeevracht golven de laatste jaren letterlijk op en neer. De redenen zijn bekend. En ja, de tarieven zijn nog altijd zeer hoog , maar de laatste tijd zit er weer beweging in. Sterker nog, er is een dalende trend te ontdekken. En dat biedt kansen.
Wie die kansen wil benutten, moet alert zijn op de marktontwikkelingen en heel goed weten hoe je vanuit je specifieke situatie het best kunt handelen. Dat is vaak nog niet zo evident. Het vraagt de nodige inspanning, maar het verdient zich ook snel terug. Met de volgende 3 tips lees je hoe dat werkt.
Tip 1: speel in op marktontwikkelingen
Corona hielp natuurlijk niet met de havensluitingen en het opslokken van de zeevrachtcapaciteit. Daar kwam de tijdelijke afsluiting van het Suezkanaal nog bij. Verstoorde supply chain. Ook op dit moment is het lastig om te voorspellen of én wanneer de tarieven stijgen of dalen. Houd daarom de ontwikkelingen in de markt heel goed in de gaten. Of beter nog, laat dat doen! Zo zijn er allerlei factoren die van invloed kunnen zijn op de (te verwachten) tarieven. Aantal scheepsbewegingen, vrachtvolumes en het aantal wachtende schepen in drukke wereldhavens als Shanghai bijvoorbeeld. Bekende databureaus nemen ook de doorberekening van geopolitieke ontwikkelingen mee in hun voorspellingen. Maak gebruik van deze kennis.
Tip 2: kijk kritisch naar je bestaande afspraken
Als de markt beweegt en je wilt meebewegen, stel jezelf dan de volgende vragen: Welke verplichtingen heb ik nu? Kan ik op korte termijn volumes overhevelen naar een andere rederij of niet? Lopen mijn tariefafspraken in de pas met de huidige markttarieven? Zijn ze in beton gegoten of niet? In de praktijk blijkt vaak dat er meer ruimte is voor (her)onderhandeling en daarmee voor scherpere tarieven. Laat deze kans niet voorbij gaan en neem je bestaande afspraken kritisch onder de loep.
Tip 3: maak inschatting van capaciteitsbehoefte
Als het om prijsstelling gaat spelen allerlei variabelen een rol, zoals lokale haven- en kanaalgelden, congesties, brandstoffen, crewwisselingen en charterkosten. Soms kan het vastleggen van tarieven voor de langere termijn daarom interessant zijn, soms juist niet. De vraag is ook of je transportprijzen vast kan leggen in je verkoopprijzen? Zijn de transportbewegingen voorspelbaar?
Houd er verder rekening mee dat je tarieven wel kunt vastleggen, maar de capaciteit niet (zonder meerprijs). Kijk daarom eerst goed naar wat je in de aankomende periode nodig hebt. Het kan bovendien langer duren voordat je containers worden vervoerd. Wil je meer zekerheid? Dan betaal je een premie. En dat kan aardig in de papieren lopen.
Welke keuze je ook maakt, houd er rekening mee dat de situatie snel kan veranderen. Daarom is het belangrijk goed de vinger aan de pols te houden, om snel actie te kunnen ondernemen. Vind je het lastig om de juiste keuzes te maken? Besteed het dan uit, want wie er bovenop zit, kan de supply chain op orde houden en toch flink besparen. En de beste stuurlui voor jou zitten wellicht bij Procurement Services.