Met een gestructureerde methodiek goed voorbereid op indexaties.
Je kent inmiddels de argumenten waar veel leveranciers je mee bestoken: corona, schaarste grondstoffen, krapte op de arbeidsmarkt, inflatie, oorlog, energieprijzen die door het dak gaan en nog meer inflatie. Dat kan niet zonder gevolgen blijven, toch?
Dat zou je zeggen. Deze argumenten zijn niet zelden aanleiding om je met prijsverhogingen te confronteren. Natuurlijk, er zijn leveranciers die hier hinder of zelfs grote hinder van ondervinden. Tegelijkertijd zijn er nog meer bedrijven op wie de directe impact wel meevalt, maar die bedoeld of onbedoeld meevaren op de ogenschijnlijk vanzelfsprekende prijsverhogingen.
De eerste golfbreker: marktkennis
Om een eerste bres te slaan in de golf van indexeringen die op je afkomen, is marktkennis noodzakelijk. Kengetallen paraat. Benchmarks in de hand. Neem de inhuur van uitzendkrachten. CAO lonen stijgen en uitzendbureaus moeten meer moeite doen om de juiste mensen te vinden. Hierdoor zien we steeds vaker indexatiemededelingen aan klanten. Met transparantie in prijsafspraken en relevante benchmarks ben je in staat om met de leveranciers een faire deal te maken.
De tweede golfbreker: proactief handelen
Wachten tot de zeespiegel 2 meter is gestegen en dan je dijken verhogen, is niet zo verstandig. Een metafoor die ook opgaat voor indexeringen. De een na de andere brief stroomt binnen, soms persoonlijk, vaak anoniem naar een holding.
Deze op de spreekwoordelijke stapel leggen kun je dus beter laten. Informeer alle leveranciers per direct dat als ze van plan zijn indexeringen te willen doorvoeren, deze in principe niet zonder meer geaccepteerd zullen worden. Tenzij…
De derde golfbreker: onderhandelen
De ene leverancier is de andere niet. Om welke markt gaat het? Wat is je afhankelijkheid? Hoe is de relatie? Allemaal relevante vragen die bepalen welke speelruimte je kunt of wilt nemen om de onderhandeling aan te gaan.
Met een gestructureerde methodiek goed voorbereid op de indexatiegolf
Procurement Services heeft van de NPR markten grondige kennis, actuele kengetallen en benchmarks in huis. Inkopen is ons vak. Onze 17 inkoopprofessionals handelen vanuit kennis en met respect voor klant-leveranciersrelaties. Met als credo: meer grip op je NPR-inkoop levert meer op dan je denkt. Met onze gestructureerde methodiek beperken we de indexatie golf zoveel mogelijk. We hoeven tenslotte niet zomaar alle indexaties direct te accepteren.